fbpx

Teaterkandidaterne kommer

Category : Teatergrad
Date : 25. november 2016

teaterkandidaterneTeaterkandidaterne kommer

Teatergrad præsenterer Teaterkandidaterne – Teatergrads udviklingsforum for unge teatertalenter. Teaterkandidaterne skal indtage og udvikle byrumsteatret set fra et ungt perspektiv. Den 25. november har de premiere på deres første forestilling – i Kvarterhuset på Amager.

Ungdomsteatret har fået en massiv opblomstring gennem de seneste år. Teatrene kappes om de unge, og vi falder over hinanden i rabatordninger, kommunikation og tematikker, der skal lokke de unge til teatrene. Det er også nødvendigt.

Når vi i dag skuer ud over publikum, må vi erkende, at gennemsnitsalderen er forholdsvis høj, og enhver teaterleder med respekt for sig selv og teatret, må være bekymret for fremtiden.

Vi står i en lidt besynderlig situation, hvor vi elsker og omfavner de mange vidunderlige publikummer, der er opvokset med teater som en fast del af en kulturel og menneskelig dannelse, og samtidig står det mejslet i massiv granit, at vi skal have klart fokus på at opdyrke fremtidens publikum, på fremtidens publikums præmisser. Kulturkonkurrencen er benhård, og teatret skal finde svar på, hvordan vi skaber vedkommende og nærværende ”live-oplevelser” for de unge. Gør vi ikke det, må vi rejse teatrets gravsten.

På Teatergrad tror vi, at en del af svaret er at lade de unge skabe teater FOR unge OM unge. Vi tror på, at de unge kan bidrage med at se ungdomslivet indefra. Og det blik håber vi vil tale direkte til andre unge. Derfor præsenterer vi nu Teaterkandidaterne. Vi giver dem mikrofonen, og vi glæder os helt vildt til at se, hvad de bruger den til.

Teaterkandidaterne

November November

Pelle Nordhøj Kann har talt med Teaterkandidaternes Asta Herta om deres mission, som Asta beskriver således:

Teaterkandidaterne er en teatertrup, der er gennemsyret af ungdom. Vi er unge, der laver teater for unge – om unge. Formålet er, at få ungdommen op af stolen og ind i teatret.

Hvorfor er teatret vigtigt for unge?
I teatret kan vi sammen reflektere over det, der berører os i samfundet. Teatret giver plads til det irrationelle, afmagten og galskaben, noget der ikke altid er plads til i vores skemalagte hverdag.

Hvad er det særlige ved Teaterkandidaterne?
Teatergrad har stillet rammerne til rådighed for os, så vi har kunne lave et fællesskab, hvor vi tager det fulde ansvar for forestillingerne fra plot til plakat. Jeg drømmer om, at Teaterkandidaterne i fremtiden kan blive et sted, hvor man søger hen som ung, hvis man ønsker at realisere sine teaterdrømme.

I står over for jeres første produktion, kan du fortælle lidt om den?
Vores første produktion er forestillingen »November November«, der er realiseret af 12 unge kandidater med vidt forskellige kompetencer og drømme. Forestillingen sætter spørgsmålstegn ved de klicheer, vi efterlever som unge. Alle snakker om et ”ydre pres fra staten”, der skal igangsætte os og få os til at passe ind i det fine billede af en privilegeret dansk ungdom. Jeg oplever, at så snart der skal tages den mindste chance i livet, så rammes jeg af frygt for at begå fejl. Alle beslutninger sættes i frygtens tegn, og så er det bare nemmere at blive hjemme foran Netflix – i klicheen. Drømme har svært ved at eksistere fritsvævende. Alt skal dokumenteres og gennemargumenteres. Forestillingen iscenesætter spillernes egne oplevelser og tanker i en tid, hvor tryghedstjeklister og strukturer, både indre og ydre, er svære at bryde ud af.

»NOVEMBER NOVEMBER« 25.–28. november
Kvarterhuset, Jemtelandsgade 3, 2300 København
Medvirkende Joos R. S. Støvelbæk, Asta Johanne Vangkilde, Line O. Heibon, Lukas Gregory, Asta Herta & Astrid Elise Thomsen
Iscenesættelse & idé Asta Herta
Lyddesign Theodor Præst Nymark Jensen
Skulpturkunstner Lucas Nicolaisen

BILLETKØB
Du kan købe forskelligfarvede billetter fra 10 til 100 kr. Billetgebyret er en donation til Teaterkandidaternes fortsatte liv og udvikling.
Billetterne købes her.

teaterkandidaterne.dk

Teaterkandidaterne Asta HertaAsta Herta
– Hvad kan byrumsteater, som andet teater ikke kan?
En kvalitet ved byrumsteater er, at det ikke lader sig begrænse af noget, men at det tør tro på det umulige. Det sker ved, at det ikke er rummet, der definerer os, men os der definerer rummet. Et rum, der destruer den fjerde væg i fælleskabet mellem publikum og aktører, ved at teateret bliver en del af de reelle omstændigheder – vores byrum.

– Hvad kan teater som andre kunstarter ikke kan?
I teater kan man ikke klippe noget fra, man kan ikke planlægge sig væk fra fejlen. Teatret er et rum, hvor fejlen dyrkes, og hvor vi bruger det som et redskab. Hvis man er i stand til at gribe fejlen og improvisere ud fra den, så opstår der noget, man ikke havde tænkt på forhånd, og så forholder man sig til det, man kan kalde i virkelighed. Selvom vi aldrig kan gøre os sikre på virkeligheden og dens sandheder, så hvis der findes en sandhed, er det i teateret. For i teater tør vi fejle.

Teaterkandidaterne Joos StøvelbækJoos R. S. Støvelbæk
– Hvordan ser du fremtidens teater?
Underfinansieret.

– Hvad synes du, teater kan, som ingen anden kunstart kan?
I mine øjne er teater jo den ultimative kunstart, den kan jo, skal helst på en eller anden måde, indeholde flere kunstarter, og så er det jo live. Det svarer til at sige “hvad kan en sandwich som ingen andre sennepper kan?” Teater er liv.

– Hvordan får vi et yngre publikum i teatret?
De skal tvinges og overraskes. Sjældent har jeg trukket venner med i teatret uden at få begejstring og livsglæde ud af dem. Men det er en svær opgave.


Teaterkandidaterne Astrid Elise Thomsen
Astrid Elise Thomsen
– Hvad synes du, teater kan, som ingen anden kunstart kan?
Teater er en enestående kunstart og rummer mange forskellige aspekter. Teater kan formå at fremdrive alle paletter i følelsesregistret – det kommer selvfølgelig an på, om det er fantastisk eller mindre vellykket teater, men hvis teater er godt, er det noget, man vil gruble og reflektere videre over i lang tid efter oplevelsen.

– Hvad er din bedste teateroplevelse og hvorfor?
En af de bedste teateroplevelser jeg har haft, var da jeg så dukkeforestillingen »Arne Går Under« på Bådteatret. Det var en meget rørende og dyster forestilling – de slaskede blege dukker virkede så uhyrligt levende, at man helt glemte dukkeførerne på scenen. Da jeg tog hjem, havde jeg helt ondt i maven over den skræmmende fortælling og kunne slet ikke få de uhyggelige dukkehoveder ud af systemet.

Teaterkandidaterne Line O. HeibonLine O. Heibon
– Hvad synes du, teater kan, som ingen anden kunstart kan?
Teatret er det sted, hvor hjertet slår lidt hurtigere. Derfor er det vores allerfornemmeste opgave som aktører på scenen at blotte os tilstrækkeligt til, at publikum kan relatere til det, vi laver og forhåbentligt spejle sig i det, de oplever. På den måde møder skuespiller og publikum hinanden i øjenhøjde, og det er her, teatrets pulserende egenskab træder i kraft. I det magiske og sårbare rum mellem mennesker.

– Hvad er din bedste teateroplevelse og hvorfor?
En af de bedste teateroplevelser, jeg har haft, er »ILT« på Husets Teater. Her stod to skuespillere i et sort, nøgent rum og diskuterede nogle af livets allervigtigste spørgsmål på et så fint, rørende og alment plan, at det gik lige i hjertet og hjernen. En oplevelse, der både var patosstimulerende og tankevækkende. Altså teater, når det er bedst.

Teaterkandidaterne Asta Johanne VangkildeAsta Johanne Vangkilde
– Hvad synes du, teater kan, som ingen anden kunstart kan?
Når teater er på toppen, rykker det ved sjælen og skaber tanker og indtryk, som man tager med videre på en måde, som jeg ikke føler, at andre kunstarter helt formår. Teater kan fucke med din hjerne, for det er ægte mennesker, det er live, og det er bare helt igennem magisk.

– Hvordan får vi et yngre publikum i teatret?
Den her synes jeg er svært, især fordi jeg er ramt af et intenst kærlighedsforhold til teatret, så jeg synes jo bare, at unge skal tage sig sammen og få fingeren ud. Jeg tror næsten, der skal en hel renovering af teatrets omdømme til, så det bliver mere hverdagsmagisk og naturligt at tage i teatret – ligesom, at det er meget normalt at tage i biografen. Den revolution vil jeg gøre mit bedste for at starte. Men altså, måske det ikke skal overtænkes, og der bare skal gratis øl til.

Teaterkandidaterne Lukas GregoryLukas Gregory
– Hvordan ser du fremtidens teater?
Jeg tror, at fremtidens teater vil genfinde sin popularitet og komme ud til en langt bredere vifte af mennesker, end hvad det gør i dag. Hvis altså folk kan lette røven og komme afsted!

– Hvordan får vi et yngre publikum i teatret?
Jeg tror, at teater generelt skal have rekonstrueret sit image. Mange folk på min alder og derunder forbinder det med femininitet og snobbethed. De tror generelt, at det at gå i teateret kun er for de borgelige eller indadvendte kreative hokus-pokus typer. De glemmer helt, at alt det de sluger på fjernsynet også er en form for teater – at mange af de skuespillere, de ser op til, fortrækker en scene frem for en green screen og en linse.