fbpx

Martyren MunkDet Flydende Teater tager i co-produktion med Teatergrad favntag med en af Danmarkshistoriens mest omdiskuterede skikkelser. »Martyren Munk« er fortællingen om den antiparlamentariske digterpræst Kaj Munk, hvis kompromisløshed har gjort ham hadet og elsket siden den koldblodige henrettelse af ham i 1945. Det Flydende Teaters »Martyren Munk« kan opleves på Furesøen henover sommeren og efterfølgende på turné i hele landet.

»Martyren Munk« er tredje fortælling i Det Flydende Teaters forestillingsrække om danske kulturpersonligheder under anden verdenskrig.

Med henvisning til de smukke omgivelser ved Furesøen bryster Det Flydende Teater sig af at have landets absolut flotteste scenografi. Men skønheden kommer i år til at stå i skærende kontrast til årets musikdramatiske forestilling, som begynder med den barske henrettelse af digterpræsten Kaj Munk. Og netop denne kontrast passer på Munk, for kontraster har der været rigeligt af i både hans liv og efterliv. Forestillingens dramatiker Hassan Preisler fortæller:

– Kaj Munk har været voldsomt udskældt. Både fordi han beundrede 30’ernes europæiske diktatorer, foragtede demokratiet, og fordi han siden afviste samarbejdspolitikken og angreb de etablerede politikere for deres bengnaveri. Og jeg synes, man mangler at forstå ham uden at politisere ham. Hvem var Kaj Munk egentlig som præst, dramatiker og digter? Og hvordan var han rent faktisk som menneske, ven, ægtemand og far? Mest af alt har det dog optaget mig at finde ud af, hvorfra han fik den overbevisning og det mod, der skal til for at gå i døden for sin tro. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er blevet ekstremt fascineret af manden. Han er en nationalhelt i mine øjne.

Teater skal lære os om samtiden

Det Flydende Teater har igennem de seneste 10 år portrætteret store danske kulturpersonligheder, der kan sige os noget vigtigt om den tid, vi lever i nu. Og Munk er ingen undtagelse.

– I disse år er de demokratiske institutioner under pres, politikerleden er massiv og troen på, at de politiske organisationer kan levere bæredygtige løsninger på verdens udfordringer er minimal. Og så begynder ideen om den stærke mand at spire frem igen, nationalistiske synspunkter får medvind, og religiøse forklaringsmodeller bliver pludselig hverdagskost. Og her bliver Munks liv et imponerende spejl for vores tid. Han opgav parlamentarismen, hyldede diktatoren, troede på den suveræne og ukrænkelige nationalstat, og så havde han absolut tillid til Gud, siger Pelle Nordhøj Kann, der er kunstnerisk leder af teatret og instruktør af forestillingen, og fortsætter:

Denne parallelitet til nutiden gør Kaj Munk vanvittig interessant, kompleks og aktuel, for hans historie kan få os til at reflektere over den stærke mands genkomst og demokratiets iboende begrænsninger – med andre ord lære om vores samtid.

Spørg kun om det er sandt

Teatrets fremstilling af Kaj Munk er dog ikke en tungsindig og trist affære. Trods eftertidens forsøg på at skildre Kaj Munk som introvert, depressiv, forbitret og livstræt, så er sandheden, at han var en levemand. Han var videbegærlig og rejselysten. Han var spontan, generøs og udadvendt. Han elskede selskaber, naturen, sin menighed og familie. Og så var han yderst aktiv. Både ved skrivepulten på studereværelset i præstegården i Vedersø, hvor han skrev sine mange teaterstykker, digte, prædikener og debatindlæg. Og så var han aktiv på landets talerstole fra Maribo til Skagen, hvorfra han dundrede i oprør mod den tidsånd, der trådte retfærdighed, medmenneskelighed og næstekærlighed under fode.

– Kaj Munk er et af de modigste mennesker, jeg er stødt på i den nyere danske historie. Han var exceptionelt principfast og kompromisløs, og samtidig var han uforudsigelig og omskiftelig: “Man ved aldrig, hvor man har mig, og jeg har også selv den lykke ikke at vide nogen sinde, hvor jeg har mig selv,” sagde han på den ene side. På den anden side lød hans livsmotto: “aldrig, aldrig, aldrig spørge, om det nytter, kun om det er sandt.” Det er da smukt, fastslår dramatiker Hassan Preisler.

»Martyren Munk« har premiere på Furesøen den 29. juni og drager på Danmarksturne til efteråret. Billetsalget er i fuld gang her.

Køb billetter her.