THE BEATROOTS - Teatergrad...

Vi møder countrybandet The Beatroots, der, efter bandets naturlige samlingspunkt Mama Nellis død og et års pause, igen er samlet for at tage på en længere danmarksturné. Bandet består af brødrene Rolf og Jacob (Rolf Hansen og Jacob Teglgaard) og deres respektive koner Krisser og Søsser (Christine Worre Kann og Marie Louise von Bülow). Og det hele starter med ’Take Me Home, Country Roads’ og så er tonen ligesom sat an. Det starter ganske hyggeligt med små uskyldige stikpiller og chit chat hen over instrumenterne, men pludselig forsvinder noget af det kærlige og de interne stridigheder i bandet blusser op. For Jacob kupper flere gange sætlisten, fordansker sangene og sætter sig selv i scene som bandets naturlige midtpunkt, mens Rolf kæmper med sine indre dæmoner og vreden over at han synes, Jacob sælger ud. Og imellem de to rivaler står deres koner og enten forsøger at slukke ildebrandende eller kaster mere brænde på bålet. 

Foto: Per Morten Abrahamsen
Alle fire på scenen mestrer både instrumenter og harmonier, med Marie Louise von Bülow og hendes bas som det naturlige musikalske midtpunkt. Men de falder også naturligt ind i deres roller. Jacob Teglgaard er hyldende sjov og indtagende som Jacob, der langsomt sniger sig helt i front og både byder på en ganske sjov og utroligt rædselsfuld fordansket version at nummeret ’Man of Constant Sorrow’ som nogen måske vil kende fra filmen ’Oh Brother Where Art Thou, her med den nye titel ’Den Konstante Sjover’. Samtidig med at han ganske langsomt underminerer storebror Rolf og hans plads i bandet. Rolf Hansen er rørende morsom som bjørnen med de indre dæmoner og en alkoholafhængighed der hele tiden ligger under overfladen og lurer. Kvinderne bliver lidt sidevogn til brødrenes konflikt, men de kan synge, så det risler ned af ryggen. Specielt Tammy Wynettes klassiker ’Stand By Your Man’ gav mig kriller i maven.

Dramatiker Line Mørkeby og instruktør Pelle Nordhøj Kann har begået en fin og morsom historie, der spejler den store verdens stridigheder i det lille mikrokosmos, ’The BeatRoots’ er. Forestillingen er en kærlig satire, men også en kindhest til samfundets leflen for individet. Det er fadøl, line dance og countrymusik, så fløden driver ned af væggene. Men forestillingen er også en klar kommentar til fællesskabets opbrud med en slutning, der pludselig drejer fortællingen i en helt anden og uventet retning. Det er en tragi-kommedie i højeste potens. Og det er hyggeligt, grinagtigt, genkendeligt og tilpas fjollet. Måske kunne jeg godt have undværet at danse line dance til nummeret Sukkerfod. Og måske tager slutningen en drejning, der er lige søgt nok, hvor bandets indbyrdes stridigheder i det minikosmos de lever i, skal spejle al balladen der foregår i det store kosmos.  Men måske er det også ganske okay. Jeg havde i hvert fald en fest med The BeatRoots og gik hjem med et stort smil på læben og en tåre i øjenkrogen. 

’The BeatRoots’ spiller på forskellige spillesteder i København til d. 12. april 2019 og derefter på danmarksturné og på CPH Stage i maj og Tønder Festival i august 2019. Forestillingen varer ca. 1t.30min. uden pause.

INSTRUKTØR: Pelle Nordhøj Kann DRAMATIKER: Line Mørkeby SCENOGRAF: Sir Grand Lear KOMPONIST OG KAPELMESTER: Marie Louise von Bülow LYSDESIGN: Martin Danielsen Barnung LYDDESIGN: Janus Jensen FYSISK KONSULENT: Jannik Elkær MUSIKALSK ARRANGEMENT The BeatRoots IDÉ OG KONCEPT: Teatergrad MEDVIRKENDE: Rolf Hansen, Jacob Teglgaard, Christine Worre Kann og Marie Louise von Bülow 

Kommentarer